Co nejíst v těhotenství aneb nevhodné potraviny

Dodržování zdravého jídelníčku se může někdy komplikovat, obzvláště pokud v prvním trimestru trpíte nevolnostmi nebo nechutenstvím. Existují maminky, které během prvních tří měsíců dokonce zhubnou. Druhý trimestr by měl přinést kýženou úlevu a různorodé chutě k jídlu. Nejdříve ale koukněte, co se v těhotenství jíst nesmí.

Co nejíst v těhotenství aneb nevhodné potraviny

Těhotenský jídelníček se od běžného zdravého jídelníčku nijak dramaticky neliší a rozhodně neplatí zásada, že byste měla jíst za dva. Existuje pouze několik potravin a nápojů, které jsou v těhotenství zakázané a na které byste si v následujících měsících měla dát pozor. Tohle jsou ony.

Mohu v těhotenství jíst ryby?
Milujete sushi? Lososové nigiri bohužel patří mezi nevhodné potraviny v těhotenství. Syrová ryba může obsahovat bakterie. Mečoun, žralok a makrela zase mají příliš vysoké množství rtuti.
S tepelně upraveným lososem, treskou nebo tuňákem je to ovšem jinak. Tyto ryby jsou cenným zdrojem omega-3 mastných kyselin, které prospívají při vývoji nervové soustavy a mozku miminka. Dopřejte si je klidně i dvakrát týdně.

Sýry z nepasterizovaného mléka
Zaslechla jste, že byste se v těhotenství měla vyhnout hermelínu a nivě? To je pravda, i ty patří mezi nevhodné potraviny pro těhotné. Pozor si dejte i na ty vyrobené z nepasterizovaného mléka, které jsou dostupné obvykle jen u farmářů. V našich supermarketech většinou narazíte na sýry z mléka pasterizovaného. Při nákupu sýrů pro jistotu vždy zkontrolujte složení.

Co je to listerióza?
Listerie je bakterie, která se může objevit v měkkých sýrech a v sýrech s modrou plísní z nepasterizovaného mléka, v játrech, paštikách a ve zmražených potravinách (zejména kuřata a mořské plody). Nákaza listeriózou se projevuje jako chřipka – zvracení, průjem, horečka. Listerióza ale bohužel může skončit i předčasným vyvoláním porodu nebo potratem.

Káva
Podle některých studií může pití kávy zapříčinit nízkou porodní váhu novorozenců. Káva zadržuje vodu, bere miminku vápník a železo a snižuje průtok krve placentou. Tím se zpomaluje přívod živin a kyslíku. Káva tak nepatří mezi zakázané potraviny v těhotenství, ale myslete na to, že vaše tělo v tomto období potřebuje tekutiny, proto dodržujte pitný režim, ale přednost dejte obyčejné vodě a těhotenským čajům.

Alkohol
Sklenička slabého vína na rodinné oslavě miminku ublížit nemůže, ale nezapomeňte, že to, co pijete vy, okamžitě prochází placentou. Pravidelné pití alkoholu v těhotenství může být příčinou rizika vrozených poruch plodu.

Dieta
Je přirozené, že v těhotenství přibíráme. Kalorie budete potřebovat vy i miminko a dietou můžete správný vývoj plodu ohrozit. Hubnutí proto odložte až na období po kojení.

Správná strava v těhotenství
Jak by tedy měl vypadat zdravý jídelníček těhotné ženy? Měl by být pestrý a bohatý na čerstvé ovoce a zeleninu. Maso volte libové a kvalitní, pečivo pak celozrnné. Odměňujte se královskou snídaní a obědem, ale večer jezte střídměji, pravidelně po celý den pijte a stravu můžete doplnit i vitaminy pro těhotné ženy.

Zeptejte se nás

Neváhejte se našich specialistů zeptat na cokoliv z oblasti výživy a stravování. Rádi vám odpovíme co nejdříve to bude možné. Vzorky našich výrobků nezasíláme. Děkujeme.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky