Kojení: ta nejlepší výživa i citové pouto na celý život

Kojení je úžasná věc. Vašemu miminku poskytuje vše, co potřebuje pro správný start do života. A to nejen potřebnou výživu, ale i lásku, ochranu a péči. Tyto vzácné momenty mezi vámi vytvářejí silné pouto, které vydrží po celý život.

Kojení: ta nejlepší výživa i citové  pouto na celý život

Připomeňme si hlavní výhody kojení a mateřského mléka pro vaše děťátko:

  • Poskytuje vše potřebné pro zdravý vývoj a růst.
  • Napomáhá správnému vývoji imunitního systému, chrání před průjmovým
    onemocněním a ulehčuje průběh infekčních onemocnění.
  • Mateřské mléko je snadno stravitelné a snižuje tak četnost výskytu břišní koliky a
    průjmu.
  • Snižuje riziko syndromu náhlého úmrtí novorozenců (SIDS).
  • Přispívá ke zdravému psychickému vývoji a upevňuje vazbu mezi matkou a
    dítětem.
  • Přispívá k prevenci rozvoje civilizačních chorob, zejména pak obezity, diabetu a
    hypertenze.

Kojení má výhody i pro vás:

  • Díky němu můžete své dítě nakrmit kdykoliv a kdekoliv.
  • Pomáhá vám získat zpět předtěhotenskou hmotnost.
  • Snižuje riziko vzniku rakoviny vaječníků a prsou.
  • Snižuje riziko vzniku osteoporózy.

Jak dlouho kojit?

Světová zdravotnická organizace doporučuje kojit po dobu nejméně šesti měsíců. S prvními příkrmy lze ale začít již od čtyř měsíců věku. Níže naleznete další výživová doporučení pro vaše dítě během prvního roku života.

Od čtyř měsíců věku

Vaše dítě by se mělo postupně začínat seznamovat s nejrůznějšími druhy potravin. Začněte proto do výživy kromě mléka zavádět i další potraviny. Pokud zpočátku nebude vaše dítě tyto pokusy přijímat s nadšením, vůbec nevadí, kojení či náhradní kojenecká výživa prozatím plnohodnotně postačí. Dále je vhodné začít i se zaváděním potravin, které jsou potenciálně alergenní. Kojení nejenže vaše dítě ochrání před rozvojem alergií, ale navíc mu pomůže vytvořit si toleranci na nové potraviny.

Věděli jste, že…

Kojení přináší i maminkám spoustu výhod. Například umožňuje pohodlné krmení miminka kdekoli nebo napomáhá ke snížení vzniku osteoporózy či rakoviny vaječníků a prsou.


Od šesti měsíců věku

Mateřské mléko již nebude vašemu děťátku k výživě plnohodnotně stačit. Je proto potřeba začít se zaváděním pevné stravy, zejména pak se zeleninou, ovocem, masem, cereáliemi a dalšími potravinami vhodnými pro kojence.

Kojení si užívejte naplno. Je to nejkrásnější období s vaším děťátkem

Přestože kojení má spoustu výhod, bývá pro maminky, zejména pak ty čerstvé, čas od času stresující. V těchto chvílích je dobré si uvědomit, že na to nejste sama, vždyť podobné pocity prožívají všechny maminky. Důležité je zachovat klid a dát všemu čas. Snažte se kojit v klidném prostředí a tak, aby vám to bylo pohodlné. Nezapomínejte ani na sebe, na svoje potřeby, a dbejte na to, abyste měla dostatek spánku. Životní energii budete ve své roli maminky potřebovat opravdu každý den. A kdyby se vám i přes to přese všechno kojení zdálo jako neuvěřitelně náročné, vězte, že na něj jednou budete vzpomínat s láskou jako na jedno z nejkrásnějších období v životě. Vždyť právě v tento čas si vy a vaše děťátko vytváříte silné pouto, které mezi vámi zůstane už po celý život.

Průvodce kojením

Získejte praktického průvodce jednoho z nejdůležitějších období každé maminky.

Gratulujeme!

Brzy už se o kojení a jednom z vůbec nejdůležitějších období každé ženy dozvíte vše podstatné.

Chyba

Formulář se z nějakého důvodu nepodařilo zpracovat.

Slovník složení

Jód

Jeho hlavní úlohou v lidském organismu je účast na tvorbě hormonů štítné žlázy, čímž se podílí na její normální činnosti. Jód urychluje metabolismus živin a přispívá k normální činnosti nervové soustavy. Jeho nedostatek může zhoršovat kvalitu kůže, vlasů, nehtů a zubů. Na významu získává především v těhotenství, kdy hraje nezastupitelnou roli při vývoji nervové tkáně plodu, včetně mozkové. Jeho nedostatek při vývoji plodu v budoucnosti lze jen těžko nahradit.

Zdroje: mořské ryby a řasy, jodizovaná sůl, minerální vody s obsahem jódu, špenát, brambory.

Kyselina listová

Nezbytná pro syntézu nukleových kyselin, při krvetvorbě a zvláštní význam má pro normální růst 
a vývoj plodu. Napomáhá dělení buněk a diferenciaci tkání, zvláště nervové soustavy. Doporučuje se ji užívat ve zvýšeném množství během těhotenství, nejlépe však již tři měsíce před otěhotněním. Snižuje totiž výskyt vrozených vad nervového systému i jiných.

MFGM

Název je zkratka z anglického Milk Fat Globule Membrane. Můžete se setkat i s označením membrána mléčných kuliček.  Mléko (včetně mateřského) obsahuje mléčný tuk, který je rozptýlen ve formě drobných kapiček. Každá z nich je obalena touto tenkou vrstvou – membránou, která je složena z více než 190 bioaktivních látek. MFGM je tedy neoddělitelnou součástí mléčného tuku. Vyskytuje se v mateřském i kravském mléce. V mateřském mléce byl klinickými studiemi zjištěn její pozitivní vliv na vývoj dítěte, imunitu a kognitivní vývoj. Jedná se o relativně novou složku, která byla zjištěna v mléčném tuku mateřského mléka a dle tohoto vzoru je nyní přidávána i do vybraných kojeneckých mlék.

Mléčný tuk

Klíčová složka mateřského mléka s vysokým obsahem mastných kyselin. Mléčný tuk je zdrojem energie a vitaminů A, D, E a K. Obsahuje řadu bioaktivních látek, které se vyskytují zejména v jeho vrchní vrstvě, tzv. lipo-proteinové membráně (MFMG). Společnosti Hero se podařilo vyvinout unikátní recepturu s obsahem mléčného tuku. Ten naleznete ve všech našich produktových řadách.

Tuky

Nejbohatší zdroj energie a nezastupitelná složka buněčných membrán. Tuky jsou zdrojem esenciálních mastných kyselin a jsou důležité pro vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích A, D, E, K. Slouží jako izolační vrstva organismu proti tepelným ztrátám. Dodávají stravě plnost a chuť. Z výživového a zdravotního hlediska by měly ve stravě tvořit 25 až 35 % s převahou rostlinných tuků nad živočišnými. Živočišné tuky obsahují většinou vyšší podíl nasycených mastných kyselin a mívají tuhou konzistenci. Rostlinné tuky mají vyšší podíl mono- a polynenasycených mastných kyselin. Označují se jako oleje a jsou tekuté.

Vápník

Nejčastěji zastoupený minerál v našem těle, zejména pak v kostech a zubech. Jeho nízký příjem ve stravě dětí má negativní dopad na mineralizaci kostí. Velký význam hraje i pro zajištění svalové činnosti, srdeční akce a přenos nervového vzruchu. Vápník přirozeně obsahuje mléko, mléčné výrobky, listová zelenina, luštěniny.

Zeptejte se nás

Neváhejte se našich specialistů zeptat na cokoliv z oblasti výživy a stravování. Rádi vám odpovíme co nejdříve to bude možné. Děkujeme.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky