Pravidla zdravé životosprávy dětí aneb učíme se lásce k jídlu

První roky života dítěte jsou úžasné dobrodružství plné poznávání nových věcí. Stejně tak je tomu i s jídlem. Děti se nerodí s žádným návodem, který by jim dopředu říkal, co jim bude a nebude chutnat. Tato vlastnost se vyvíjí právě v počátečním období života.

Pravidla zdravé životosprávy dětí aneb učíme se lásce k jídlu

 

My rodiče tak máme jedinečnou příležitost učit naše děti na této úchvatné cestě lásce k dobrému jídlu v celé jeho pestrosti. Chce to zas a znovu zkoušet nové chutě, barvy, tvary a nikdy nepřestat rozvíjet chuťové pohárky našich dětí.

Tak takhle chutná život

Touha poznávat nové chutě se u dětí začíná naplno rozvíjet od 6. měsíce a trvá zhruba do 2 let života. Společně s tím se učí spoustu nových věcí, jako například že jídlo patří do pusy, a ne na ty krásné nové šatičky nebo snad na podlahu.

Věděli jste, že…

Chutě se u dětí vyvíjí od 6. měsíce do 2 roku. Proto by měla být nabídka jídel co nejpestřejší a zároveň plnohodnotná. Vyhněte se určitě cukrům a soli.

Rozvíjíme u dětí lásku k dobrému jídlu

Učit děti lásce k jídlu a správným stravovacím návykům není nic složitého. Jedná se o zcela přirozený proces, který je nám dán již od samotných počátků civilizace. Chce si to jen dát práci a přemýšlet, zda je vaše nabídka potravin a jídel dostatečná nebo zda už není na čase přijít ve stravě s něčím novým. A stále mějte na paměti, že pro vaše děti jste vy tím největším příkladem.

U většiny nových chutí, s nimiž se vaše dítě seznamuje, zpočátku počítejte spíše s odmítavým postojem. Je to přirozená reakce na něco nového, a nikoliv známka toho, že mu daná potravina či jídlo nechutná, resp. nebude chutnat. Podstatné je myslet na to, aby strava vašeho dítěte byla plnohodnotná a pokrývala jeho energetické a výživové potřeby. Buďte vašemu dítěti dobrým příkladem, získat si kladný vztah k jídlu pro něj pak bude daleko jednodušší.

  • Nenuťte ihned dítěti jídlo, které odmítá. Nebuďte naštvaní, když vašemu drobečkovi hned napoprvé nezachutná ta skvělá brokolice, se kterou jste se tak dělali. Dejte čas tomu, než mu ji budete nabízet znovu. Je velice pravděpodobné, že si ji v krátké době přímo zamiluje.
  • Nabízejte co nejširší paletu chutí, konzistencí, barev i tvarů. Kreativita a variabilita jsou důležité faktory, které u dětí významně napomáhají rozvíjet lásku k jídlu.
  • Učte děti na neslazené nápoje a jídla. Cukr povzbuzuje další chuť na sladké a tomuto návyku se později těžko odvyká. Navíc je hlavní příčinou tvorby zubního kazu.
  • Mléko, ovoce a zelenina jsou významnými zdroji potřebných živin, zejména pak vitaminů, minerálních látek a vlákniny. A pokud vaše dítě miluje ovoce, je to skvělá zpráva, jen dbejte na pravidelné a poctivé čištění zubů, jelikož ovoce je také velkou zásobárnou přírodních cukrů.
  • Sůl do dětského jídelníčku nepatří. Ve větším množství příliš zatěžuje ledviny. Denní příjem soli u dětí do 7 měsíců věku by neměl přesahovat 1 g. Navíc její pravidelný příjem u malých dětí neúměrně zvyšuje toleranci, což znamená i větší zdravotní rizika v podobě postupně se zvyšující konzumace soli.
  • Dbejte na to, aby jídla, která dětem připravujete, nebyla bez chuti. Nebojte se přidat špetku čerstvých bylinek či koření. Dětem tak připravíte daleko silnější chuťový zážitek.
  • Nezapomínejte, že vaše dítě poznává a zamilovává si potraviny a jídla, která jíte vy. A tak čím pestřejší bude vaše strava, tím širší rejstřík chutí si vypěstuje i vaše dítě.

Sunar jídelníček

Získejte jídelníček plný užitečných výživových rad, receptů a dobrot.

Děkujeme!

Nyní už se můžete těšit na cenné rady a informace, které vám pomohou s jídelníčkem pro vaše nejmenší.

Chyba

Formulář se z nějakého důvodu nepodařilo zpracovat.

Slovník složení

Prebiotická vláknina

Oligosacharidy jsou rovněž označovány jako prebiotická vláknina. Přispívají k měkčí konzistenci stolice a podporují růst potřebných střevních bakterií - probiotik (Laktobacilů a Bifidobakterií). Galaktooligosacharidy GOS se nacházejí v mateřském mléce, v němž představují třetí nejzastoupenější složku.

Zdroje: mléko a laktóza.

Vitamin B2

Nazývaný rovněž riboflavin patří mezi vitamíny rozpustné ve vodě. Je odolný vůči vysokým teplotám, ale rozkládá se působením světla. Organismus si ho sám nedokáže syntetizovat, v těle se neukládá, a proto je nutné ho stále doplňovat. Přirozeně jej obsahují kvasnice, játra, ledviny, mléko, vejce, vepřové a hovězí maso, ryby, tvaroh, kakao a ořechy.

Zinek

Železo urychluje biochemické procesy v organismu, je důležitý pro metabolismus makroživin (sacharidů, tuků, bílkovin) a mastných kyselin. Nezastupitelnou roli hraje v rozvoji poznávacích funkcí a syntéze bílkovin. Přispívá ke správnému vývoji kostí, vlasů, nehtů a pokožky. Zinek je rovněž důležitý pro rozvoj zraku a imunitního systému. Svou roli sehrává také v činnosti žláz s vnitřní sekrecí a zvyšuje syntetickou činnost jater. V neposlední řadě chrání buňky před oxidativním stresem a podílí se na procesu jejich dělení.

Železo

Železo je součástí krevního barviva hemoglobinu a podílí se tak na přenosu kyslíku. Zabezpečuje „dýchání“ buněk, bez železa by se buňky „zadusily“. Je jedním z nejdůležitějších faktorů, na kterých závisí, kolik kyslíku se dostane do mozku, srdce a ostatních důležitých orgánů, včetně svalů. Železo přispívá k posilování imunitního systému a také k rozvoji poznávacích funkcí (schopnost koncentrace, učit se, rozvoj řeči, paměti a další). Je součástí enzymů s antioxidačními účinky, podílí se na metabolismu makronutrientů a podobně jako vitaminy skupiny B přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání.

Zeptejte se nás

Neváhejte se našich specialistů zeptat na cokoliv z oblasti výživy a stravování. Rádi vám odpovíme co nejdříve to bude možné. Děkujeme.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky