Rosteme každým dnem aneb výživa kojenců od 4. do 6. měsíce

Vašemu miminku jsou 4 měsíce. Možná si říkáte, že ani nevíte, jak to uteklo. V každém případě máte první náročné období úspěšně za sebou. Nyní již můžete s větším klidem pozorovat, jak váš drobeček především díky kojení den za dnem prospívá, roste a sílí.

Rosteme každým dnem  aneb výživa kojenců od 4. do 6. měsíce

Více si užíváte společné chvíle, které jsou naplněny radostí a štěstím. A to přesto, že kojení je pro vás v tomto období ještě dost náročné. Na druhou stranu už dobře víte, co kojení obnáší, a také jste si již našla ten správný způsob, jak ho provádět, aby co nejvíce vyhovovalo vám i vašemu miminku. Kojení v tomto období představuje pro vaše miminko hlavní a plnohodnotný zdroj výživy. Uspokojíte tak hlad i žízeň miminka zároveň. Obvykle jej provádíte 6x až 7x denně ve tří- až čtyřhodinových intervalech. S příkrmy ještě není nutné začínat, samozřejmě pokud váš pediatr neurčí jinak. Pamatujte na včasné doplňování tekutin v horkých letních dnech, při horečkách či průjmech, a to podáním kojenecké vody, převařené pitné vody nebo neslazeného čaje.

Věděli jste, že…

...nedostatkem vitaminu D trpí zejména děti, především ty nejmenší, a také staří lidé? I proto odborníci doporučují dodávat ho dětem denně ve formě kapek až do 1 roku věku. V zimních měsících se doporučuje vitamin D podávat také dětem v batolecím věku.

Kojenecká výživa od 4 do 6 měsíců

I v tomto období představuje kojení pro vaše miminko plnohodnotný zdroj výživy. Pokud ovšem ať už jakýchkoliv důvodů kojit nemůžete a podáváte umělou mléčnou výživu, je potřeba maximálně respektovat doporučení vašeho pediatra a stejně tak doporučené dávkování, jež je uvedeno na obalu příslušného produktu. Přihlédnout lze rovněž k individuálním preferencím vašeho miminka, jakými jsou například chuť k jídlu nebo tolerance k umělé stravě. V tomto období můžete rovněž začít s příkrmy, ale vždy na základě doporučení vašeho pediatra.

Úžasný vitamin D

Prospěšnost vitaminu D pro vývoj miminka je vědecky prokázána. Důležitý je zejména pro zdravý růst kostí a zubů. Dále organismu pomáhá lépe vstřebávat a využívat vápník a fosfor obsažený v potravinách, přispívá k udržení normální funkce imunitního systému a také zabezpečuje správnou funkčnost svalstva. Jeho významným zdrojem je rybí maso, v menší míře je obsažen v masu, ve vejcích a másle.

Sunar jídelníček

Získejte jídelníček plný užitečných výživových rad, receptů a dobrot.

Děkujeme!

Nyní už se můžete těšit na cenné rady a informace, které vám pomohou s jídelníčkem pro vaše nejmenší.

Chyba

Formulář se z nějakého důvodu nepodařilo zpracovat.

Slovník složení

Sodík a draslík

Oba prvky se podílí na přenosu nervových impulsů. Draslík je dále nezbytný pro správnou činnost svalů, zejména srdečního. Stimuluje duševní činnost a přispívá k normální činnosti nervové soustavy. Zvýšený přísun sodíku hraje negativní roli pro regulaci krevního tlaku, ale současně klade i zvýšené nároky na srdeční činnost. Zvláště lidé s vysokým krevním tlakem, srdečním onemocněním či obezitou by se měli raději vyvarovat vyššímu příjmu sodíku, resp. kuchyňské soli (NaCl). Dětem do 3 let se nedoporučuje solit a na dochucení stravy použít místo soli vhodné bylinky.

Zdroje sodíku: maso, rýže, sůl, mléčné výrobky, kyselé zelí, uzeniny.

Zdroje draslíku: špenát, brambory, ořechy, sója, ovesné vločky, obiloviny, maso, ryby, luštěniny, zelenina.

Zinek

Zinek urychluje biochemické procesy v organismu, je důležitý pro metabolismus makroživin (sacharidů, tuků, bílkovin) a mastných kyselin. Nezastupitelnou roli hraje v rozvoji poznávacích funkcí a syntéze bílkovin. Přispívá ke správnému vývoji kostí, vlasů, nehtů a pokožky. Zinek je rovněž důležitý pro rozvoj zraku a imunitního systému. Svou roli sehrává také v činnosti žláz s vnitřní sekrecí a zvyšuje syntetickou činnost jater. V neposlední řadě chrání buňky před oxidativním stresem a podílí se na procesu jejich dělení.

Železo

Železo je součástí krevního barviva hemoglobinu a podílí se tak na přenosu kyslíku. Zabezpečuje „dýchání“ buněk, bez železa by se buňky „zadusily“. Je jedním z nejdůležitějších faktorů, na kterých závisí, kolik kyslíku se dostane do mozku, srdce a ostatních důležitých orgánů, včetně svalů. Železo přispívá k posilování imunitního systému a také k rozvoji poznávacích funkcí (schopnost koncentrace, učit se, rozvoj řeči, paměti a další). Je součástí enzymů s antioxidačními účinky, podílí se na metabolismu makronutrientů a podobně jako vitaminy skupiny B přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání.

Zeptejte se nás

Neváhejte se našich specialistů zeptat na cokoliv z oblasti výživy a stravování. Rádi vám odpovíme co nejdříve to bude možné. Děkujeme.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky