Výživová poradna

Zde se dozvíte vše potřebné o dětské výživě a stravování. Nenajdete-li odpověď na vaši otázku, neváhejte se obrátit na naše odborníky.

Máte dotaz?

Váš dotaz

  • Jaká jsou základní preventivní opatření u dětí se zvýšeným rizikem vzniku potravinové alergie?

    Spolehlivým vodítkem pro zjištění, zda se vašeho děťátka týká zvýšená pravděpodobnost vzniku potravinové alergie, je dědičnost. V případě, že jeden z rodičů nebo alespoň jeden sourozenec trpí jakoukoli formou alergie, splňuje dítě kritéria pro zařazení do kategorie „dítě s rizikem vzniku alergie“. A platí, že čím více atopiků v rodině, tím je toto riziko větší. V případě, že oba rodiče trpí stejnou formou a projevy alergie, je tato pravděpodobnost dokonce až 80%. Pokud se vás týká zvýšené riziko vzniku potravinové alergie, je na místě zavést v maximální možné míře preventivní opatření, která vzniku alergie pomáhají zabránit. Je však dobré si připomenout, že prevence neznamená pouze absolutní vyhýbání se potenciálním alergenům, nýbrž jejich správně načasované zařazování do stravy. Četné studie z posledních let totiž nepotvrdily, že oddalování alergenů vede ke snížení výskytu alergie u dětí.

  • Co si mám představit pod nezdravými stravovacími návyky u dětí a jaká jsou jejich rizika?

    Nedoporučuje se jídla solit, a to kvůli nadměrnému zatěžování ledvin a následnému riziku vysokého krevního tlaku. Stejně tak přislazování potravin představuje „potravinovou past”. Děti si tak zvyknou na chuť sladkého a budou ji v dalším životě vyžadovat. Navíc rafinovaný cukr negativně ovlivňuje vstřebávání vápníku a ostatních minerálních látek a další jeho obětí se stanou dětské zoubky. Pamlsky typu hranolků, chipsů a hamburgerů představují nadměrný příjem soli a energie ve formě nežádoucích nasycených tuků. V důsledku toho vznikají nezdravé potravinové návyky, které již nelze odstranit. Navíc jejich pravidelné a nadměrné pojídání výrazně přispívá k rozvoji obezity. Stejně tak by kojenci a batolata neměli místo vody konzumovat 100% džusy, ani v koncentrované formě, protože svým vysokým obsahem cukrů falešně zasycují a vedou k neprospívání a také jsou zdrojem prázdné energie a mohou vést k dětské obezitě.

     

  • Jak začít u batolete pěstovat správné stravovací návyky?

    Zaměřte se na to, aby jídelníček vašeho batolete byl dostatečně pestrý, a to jak co do chutí, tak i tvarů, barev a vůní. To vše podněcuje zájem dětí o jídlo, především to, které ještě neznají. Podávejte různé druhy ovoce a zeleniny. Je prokázáno, že druh stravy, kterou si dítě osvojí v tomto období, bude vyhledávat i v pozdějším věku. Naopak jednostranná a málo rozmanitá strava může být zdrojem nedostatečného přísunu některých živin. Důležité je také dbát na správné stolování a stravovací návyky. Dítě máme vést ke stravování u stolu, v dětské židličce a nikoli „za pochodu”. Učíme je, že jídlo je společný rituál, na který je vymezen určitý čas. Jako nejlepšího vzoru pro utváření správných stravovacích návyků je vhodné využít společného rodinného oběda nebo večeře.

  • Jak účinně bojovat proti obezitě od batolete až do 6 let?

    Skvělou prevencí proti rozvoji dětské obezity je pestrá strava a dávkování úměrné věku, nejlépe pak 5× denně. Co nejvíce omezte zdroje prázdné energie, tj. především slazené nápoje, fastfood a cukrovinky. Čas od času odměňte dítě za to, že správně jí, ať už drobným dárkem, společnou hrou, výletem apod. Neučte děti, že sladkost je odměna ani žádné zobání mezi jídly. Na tom se domluvte i s prarodiči! Dbejte na pitný režim, který se v souvislosti s věkem pohybuje od 1 do 1,5 l denně. Kontrolujte vypitý obsah a vyhýbejte se kolovým a slazeným syceným nápojům i přislazovaným ovocným džusům. Raději je nahraďte vodou a čajem. V případě nadváhy dítěte po druhém roce života se o přechodu na polotučné mléko poraďte se svým pediatrem. Upravte stravovací návyky všem členům rodiny a učte dítě kultuře stolování. Zapojte dítě do fyzické aktivity, denně alespoň hodinu. Omezte čas před televizí nebo počítačem na maximálně 1 hodinu denně. Pokud má vaše dítě sklon k obezitě, uberte 10 % z podávané porce a o dalším postupu se poraďte s pediatrem.

  • Proč je mléko pro batole tak důležité?

    Ve věku 1 až 3 let by děti měly denně vypít 300–500 ml mléka, což jsou asi dvě sklenky. Mléko dodává organismu především vápník potřebný pro stavbu kostí a zubů. Jeho denní potřeba u batolete činí 500 mg. Přitom platí, že 70 % vápníku ze stravy pochází z mléka a 20 % z mléčných výrobků (jogurty, sýry, tvaroh). Dostupnost vápníku z mléka je několikanásobně vyšší než z cereálií, luštěnin a ze sóji. Dále je mléko zdrojem plnohodnotných bílkovin a tuku pro zabezpečení zdravého vývoje a růstu. Do 2 až 3 let podávejte dětem výhradně plnotučné mléko. Pro tento věk jsou zcela nevhodná nízkotučná mléka. Výjimkou jsou děti s obezitou, vysokým cholesterolem, ale také z rodin s výskytem vysokého cholesterolu či s vysokým rizikem onemocnění srdce a cév. V těchto případech je potřeba poradit se s pediatrem. V posledních letech se v mléčné výživě batolat do popředí dostávají průmyslově vyráběná mléka pro batolata. Ta jsou vhodná zejména pro děti, které nepatří mezi velké jedlíky, pijí hodně mléka nebo odmítají maso.

Zeptejte se nás

Neváhejte se našich specialistů zeptat na cokoliv z oblasti výživy a stravování. Rádi vám odpovíme co nejdříve to bude možné. Děkujeme.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky