Výživová poradna

Zde se dozvíte vše potřebné o dětské výživě a stravování. Nenajdete-li odpověď na vaši otázku, neváhejte se obrátit na naše odborníky.

Máte dotaz?

Váš dotaz

  • Odkdy se u dětí začíná rozvíjet chuť?

    Děti rozeznávají různé chutě už v bříšku. Zhruba od 6. měsíce těhotenství miminko rozlišuje, zda je plodová voda sladká, hořká či kyselá. Čerstvě narozené děti mají dokonce o tisíc chuťových pohárků více než dospělí, a to obdivuhodných 10 000. Ty však, jak děti rostou, postupně zanikají. Není tak žádným překvapením, že kojenci spolehlivě poznají rozdíl mezi mateřským mlékem a kojeneckou výživou. To ale není všechno! Prostřednictvím mateřského mléka můžete vašemu děťátku připravit celou řadu silných chuťových zážitků.

  • Co má hlavní vliv na utváření potravinových preferencí u dětí?

    Lze říci, že se jedná o mix genetických predispozic a stravovacích návyků, které si miminko osvojuje v bříšku. Miminko se seznamuje s nejrůznějšími chutěmi tím, jak vdechuje plodovou vodu, která pomáhá utvářet jeho plíce a trávicí systém. Do ní přechází vše, co maminka sní a vypije. Mluvíme o počátku utváření chuťových preferencí pro určité potraviny, které miminko později rozpoznává rovněž v mateřském mléce. I z toho důvodu se nedoporučuje dramaticky měnit stravu po porodu. Miminko totiž může odmítat mateřské mléko, v němž nerozpozná známé chutě z bříška.

  • Mohu v těhotenství kombinovat Gravimilk s jinými vitaminovými doplňky?

    V těhotenství se v první řadě doporučuje zajistit kvalitní a pestrou stravu. Jakékoliv doplňky stravy jsou určeny pouze k doplnění chybějících vitaminů, minerálních látek nebo v případě, že není možné zajistit adekvátní stravu. Gravimilk obsahuje 20 % denní doporučené dávky obsažených vitaminů a minerálních látek. V kombinaci s dalšími doplňky stravy a denní běžnou stravou může docházet k navýšenému příjmu některých vitaminů a minerálních látek. Kombinace se tedy nedoporučuje. V každém případě je užitečné konzultovat používání vitaminových doplňků stravy s ošetřujícím lékařem.

  • Kdy bych měla začít se správnou životosprávou, pokud plánuji otěhotnět?

    Se správným stravováním byste měla začít co nejdříve bez ohledu na to, zda plánujete miminko či nikoliv. Je to velmi prospěšné pro náš organismus a celkový životní styl. Správným stravováním dostáváme do těla všechny důležité živiny v potřebném množství. V případě plánovaného těhotenství se doporučuje začít se „správnějším“ stravováním a úpravou denního režimu alespoň 3 MĚSÍCE PŘEDEM. Organismus má tak dostatek času srovnat se a zajistit si stabilní a optimální hmotnost. S tím souvisí i celková změna životního stylu. Žena by měla být více v klidu, kuřačky by svůj zlozvyk měly určitě omezit nebo lépe úplně vypustit. Rovněž se doporučuje omezit nadměrnou konzumaci kávy a černého čaje a v rámci pitného režimu si zajistit dostatečným příjem čisté vody, resp. střídat bylinné čaje. Dostatek ovoce a zeleniny, masa či obilovin by měl být samozřejmostí. Zapomínat byste neměla ani na dostatečnou konzumaci ryb, zejména pak tučných, které jsou výborným zdrojem omega 3 polynenasycených mastných kyselin. Ty jsou důležité pro správnou funkci mozku a oční sítnice. Omezit byste měla sladké a sycené nápoje, sladkosti a samozřejmě alkohol. Užívání jakýchkoliv léků je vhodné konzultovat s ošetřujícím lékařem.

  • Čeho bych se měla v období těhotenství vyvarovat?

    V těhotenství platí obecné zásady, které je vhodné dodržovat i za běžných podmínek. Nicméně, v tomto období je více než kdy jindy vhodné více se zaměřit na své tělo a poskytnout mu to nejlepší. V každém případě se vyvarujte nadměrného příjmu tučných potravin a také těch, jež obsahují hodně soli, resp. skrytou sůl. Ta přispívá k většímu zadržování vody v těle, což může kromě jiného zapříčinit i otoky nohou. Z potravin s vysokým obsahem soli jsou to např. uzeniny, slané pochutiny jako chipsy, slané oříšky, různé dochucovací omáčky, kečupy, sójové omáčky, nedoporučují se ani zrající sýry s ušlechtilou plísní, nakládané sýry apod. Těhotné ženy by se měly rovněž vyvarovat nadměrné konzumaci kávy. Vzhledem k obsahu kofeinu se doporučují 2-3 šálky denně. Podobně je tomu i s konzumací černého čaje a nápojů s obsahem kofeinu (energetické nápoje). Ze zdravotního hlediska je dále žádoucí omezit či úplně přestat kouřit. Zdravotní rizika spojená s kouřením jsou obecně známá. Kouření je spojováno s poruchami vývoje plodu, a to platí nejen u aktivního kouření, ale i pro pasivní kouření při pobytu v zakouřených prostorách. Podobně je tomu i s konzumací alkoholu v období těhotenství, který se v žádném případě nedoporučuje. Dalším faktorem, který ovlivňuje vývoj plodu, je stres. Ten sice přímo nesouvisí s výživou, ale je třeba se ho maximálně vyvarovat. V období těhotenství, ale i v období plánování těhotenství je velmi důležité být co nejvíc v klidu, nestresovat se a přistupovat k životu a všemu co přináší maximálně pozitivně. Ve stresových situacích tělo vyplavuje obranné látky, které mohou mít negativní vliv na správný vývoj plodu a tím i na miminko.

  • Mohu v těhotenství alespoň občas konzumovat alkohol?

    Konzumace alkoholu se v těhotenství rozhodně nedoporučuje, a to v jakémkoliv množství, protože existuje velké riziko negativního vlivu na vývoj plodu. Sice se v některých diskusích a doporučeních určité množství alkoholu toleruje, otázkou ale je, co je to malé a bezpečné množství a zda těhotné ženě přináší tolik pozitivního na úkor zdraví dítěte. Alkohol je rovněž nositelem značného množství energie, kterou je daleko lepší přijímat ze zdravých potravin

  • Jaká by měla být výživa ženy v těhotenství?

    Strava v těhotenství by měla být bohatší a pestřejší než u netěhotné ženy. Především je potřeba klást důraz na dostatečné množství základních živin, tj. bílkovin, tuků a cukrů, ale i tzv. ochranných látek, ke kterým řadíme vitaminy a minerály. Bylo prokázáno, že nedostatečný, ale zároveň také nadměrný příjem potravy a nerovnoměrné zastoupení jednotlivých složek může mít nepříznivý vliv na vývoj plodu, ale i zdravotní stav ženy a dokonce i na schopnost kojit. Doporučený denní energetický příjem těhotné ženy by měl být přibližně 2400 kcal. V případě, že je energetický příjem nedostatečný, hrozí předčasný porod, vývoj plodu může být opožděn a může mít nízkou porodní hmotnost. Naopak nadměrný energetický příjem v těhotenství je spojován s vyšším výskytem těhotenské cukrovky, vysokým tlakem a preeklampsií. Nesouvisí však s vyšší porodní hmotností novorozence. Tu ovlivňuje výchozí hmotnost matky, a ne její váhové přírůstky v těhotenství.

Zeptejte se nás

Neváhejte se našich specialistů zeptat na cokoliv z oblasti výživy a stravování. Rádi vám odpovíme co nejdříve to bude možné. Děkujeme.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky