Začínáme s pevnou stravou

Stejně jako my dospělí touží i malé děti pořádně se do jídla zakousnout. Ať už mluvíme o ovoci, zelenině nebo masu. Vaše dítě už dobře zná rozličné chutě, zatím ale pouze ve formě kašičky. Nejvyšší čas na pevnou stravu.

Začínáme s pevnou stravou

Nelze spolehlivě říci, kdy přesně s pevnou stravou začít. Každé dítě se vyvíjí po svém a stejně tak je v jiný moment připraveno na svůj první kousek pevné stravy. Důležitou roli v tomto směru hraje psychomotorický vývoj. Obecně lze říci, že dítě je připraveno na pevnou stravu, když už samo sedí, umí používat lžíci, uchopit jídlo pomocí palce a ukazováčku a je schopno dásněmi jídlo rozžvýkat.

Už i malé děti, které sotva sedí, se těší na pevnou stravu. Zpestřete jim jídelníček měkkým ovocem, naškrábanou zeleninou nebo vařeným masem.

Jak s pevnou stravou začít?

Začněte malými měkkými kousky, jež bude moci vaše dítě pohodlně uchopit prsty a následně rozžvýkat v puse. Nabízejte pestrou škálu potravin, a to z pohledu konzistence, chutí, barev a vůní. Snažte se zaujmout co nejvíce smyslů, jídlo pak bude vaše dítě daleko více bavit. Vhodnými potravinami na seznamování dítěte s pevnou stravou jsou měkčí druhy ovoce, jako např. banány či avokádo. Dále také těstoviny, na kousky nakrájený žloutek z vařeného vejce, vařené kuřecí maso, mleté hovězí a krůtí maso.

Slovník složení

Hořčík

Významnou roli hraje v rámci svalové kontrakce a pro normální činnost svalů. Chrání nervy, přispívá k normální činnosti nervové soustavy a snížení míry únavy a vyčerpání. Podílí se na procesu dělení buněk a důležitý je pro normální stav kostí a zubů. Doslova nepostradatelný je pro aktivaci a metabolismus enzymů. Je součástí zeleného barviva chlorofylu.

Zdroje: listová zelenina (špenát, mangold), mořské řasy, luštěniny (fazole, hrách, sójové boby), ořechy (mandle, kešu, piniové, vlašské a para ořechy), semena (dýňová, slunečnicová, sezamová), celá zrna (pšeničné otruby, ovesné vločky) a minerální vody s obsahem hořčíku.

Minerální látky

Podobně jako vitaminy jsou nezbytné pro fungování organismu. Podle jejich potřeby se dělí na makroelementy (vápník, fosfor, sodík, draslík, chlor, hořčík) a mikroelementy neboli stopové prvky (železo, měď, zinek, mangan, jod, selen, fluor).

Zdroj: pestrá a vyvážená strava.

Tuky

Nejbohatší zdroj energie a nezastupitelná složka buněčných membrán. Tuky jsou zdrojem esenciálních mastných kyselin a jsou důležité pro vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích A, D, E, K. Slouží jako izolační vrstva organismu proti tepelným ztrátám. Dodávají stravě plnost a chuť. Z výživového a zdravotního hlediska by měly ve stravě tvořit 25 až 35 % s převahou rostlinných tuků nad živočišnými. Živočišné tuky obsahují většinou vyšší podíl nasycených mastných kyselin a mívají tuhou konzistenci. Rostlinné tuky mají vyšší podíl mono- a polynenasycených mastných kyselin. Označují se jako oleje a jsou tekuté.

Vitamin E

Je souhrnné pojmenování přírodních chemických látek (jinak též tokoferoly). Patří mezi vitaminy rozpustné v tucích. Vitamin E slouží v organismu jako nejdůležitější antioxidant, chrání buněčné membrány před oxidačním stresem a účinky volných radikálů. Údajně také zlepšuje hojení ran a podporuje činnost nervového systému. Bývá zničen během kuchyňské úpravy a při zpracování potravin, včetně zmrazení. V těle se ukládá do zásoby v tukové tkáni.
Zdroje: olejpšeničných klíčků, řepkový olej, máslo, mléko, burské oříšky, sója, salát, maso.

Zeptejte se nás

Neváhejte se našich specialistů zeptat na cokoliv z oblasti výživy a stravování. Rádi vám odpovíme co nejdříve to bude možné. Vzorky našich výrobků nezasíláme. Děkujeme.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky