Chci svoje místo u stolu aneb výživa dětí od 8 do 12 měsíců

V osmi měsících se začnou dít věci! Vaše dítě vstupuje do vzrušujícího období, kdy vám bude dávat najevo, jak už je velké a samostatné. Ano, týká se to i jídla. Hlavně mu nezapomeňte vytvořit místo u vašeho stolu! Váš drobeček by vám to měl určitě za zlé.

Chci svoje místo u stolu aneb výživa dětí od 8 do 12 měsíců

Vaše dítě prožívá velmi šťastné období. Začíná si uvědomovat sebe sama, což vám také bude naplno ukazovat a také si bude co nejvíce užívat to dobré jak z kojení, tak z ještě stále nového světa příkrmů. V tomto věku by se vaše dítě mělo stravovat alespoň 5x denně. Strava by měla být pestrá. Sestávat může například ze dvou porcí mléka, zeleniny, masa, ryb, vejce, ovoce a cereálií. A stále je tu kojení nebo kojenecké mléko. Co se týká příjmu tekutin, ten by se měl kromě již zmíněných dvou porcí mléka pohybovat v rozmezí 200 až 500 ml. Nejvhodnější je voda, neslazený čaj nebo také přírodní ovocné šťávy.

Věděli jste, že…

...vitamin B je pro vaše děťátko velmi prospěšný. Zejména pak B1, B2, B6 a B12. Vitamin B je důležitý pro fungování energetického metabolismu, podporuje tvorbu červených krvinek a také správné fungování nervového systému. Mezi jeho kvalitní zdroje patří celozrnné potraviny, obilné klíčky, kvasnice, listová zelenina nebo také játra (jsou zdrojem vitaminu B12).

Od kašiček k pevné stravě

Ještě před dosažením jednoho roku je dobré začít do stravy přidávat malé kousky, aby si vaše dítě mohlo postupně zvykat na pevnou stravu. S tou můžete začít ve chvíli, kdy má vaše dítě vyvinuté zoubky a je schopno potravu žvýkat. Užitečné je, když dítě umí používat lžíci. Jídlo stačí nakrájet na malé kousky a promíchat.

Tip na jídelníček

  • Snídaně: kojení nebo kojenecké mléko
  • Dopolední svačinka: ovocný příkrm s jogurtem
  • Oběd: maso s rýží nebo nakrájenou zeleninou
  • Odpolední svačinka: ovoce, pečivo s rostlinným tukem
  • Večeře: zeleninové pyré, obilno-mléčná nebo bramborová kaše

Mezi chody podávejte kojeneckou vodu nebo neslazený čaj. A nezapomeňte na kojení, resp. dávku kojeneckého mléka ještě před spaním.

Zvládnu to sám

Zhruba od 10. měsíce se u vašeho dítěte začne silněji projevovat touha po samostatnosti. Čím dál více vám bude chtít dokázat, jak už je velký nebo velká a jak už umí jíst bez vaší pomoci. Ve skutečnosti jsou děti ale ještě příliš malé. Ať tak či onak vaše dítě bude chtít každé jídlo proměnit v co největší chuťový i smyslový zážitek, bude si ho chtít samo brát do ručičky a vkládat do pusy. Vhodné jsou kousky měkkého ovoce (banány, hrušky, meruňky) nebo vařené zeleniny (karotka, brambory). Připravte se na to, že od teď bude u jídla pořádná legrace.

 

Čemu se ve stravě raději vyhnout?

Nedoporučuje se syrová zelenina, všechny druhy semínek, ořechy nebo popcorn. Nebezpečné jsou také bobulovité plody (např. borůvky a rybíz), jelikož dítě by se jimi mohlo udusit.

Sunar jídelníček

Získejte jídelníček plný užitečných výživových rad, receptů a dobrot.

Děkujeme!

Nyní už se můžete těšit na cenné rady a informace, které vám pomohou s jídelníčkem pro vaše nejmenší.

Chyba

Formulář se z nějakého důvodu nepodařilo zpracovat.

Slovník složení

Vitamin E

Je souhrnné pojmenování přírodních chemických látek (jinak též tokoferoly). Patří mezi vitaminy rozpustné v tucích. Vitamin E slouží v organismu jako nejdůležitější antioxidant, chrání buněčné membrány před oxidačním stresem a účinky volných radikálů. Údajně také zlepšuje hojení ran a podporuje činnost nervového systému. Bývá zničen během kuchyňské úpravy a při zpracování potravin, včetně zmrazení. V těle se ukládá do zásoby v tukové tkáni.
Zdroje: olejpšeničných klíčků, řepkový olej, máslo, mléko, burské oříšky, sója, salát, maso.

Zinek

Zinek urychluje biochemické procesy v organismu, je důležitý pro metabolismus makroživin (sacharidů, tuků, bílkovin) a mastných kyselin. Nezastupitelnou roli hraje v rozvoji poznávacích funkcí a syntéze bílkovin. Přispívá ke správnému vývoji kostí, vlasů, nehtů a pokožky. Zinek je rovněž důležitý pro rozvoj zraku a imunitního systému. Svou roli sehrává také v činnosti žláz s vnitřní sekrecí a zvyšuje syntetickou činnost jater. V neposlední řadě chrání buňky před oxidativním stresem a podílí se na procesu jejich dělení.

Železo

Železo je součástí krevního barviva hemoglobinu a podílí se tak na přenosu kyslíku. Zabezpečuje „dýchání“ buněk, bez železa by se buňky „zadusily“. Je jedním z nejdůležitějších faktorů, na kterých závisí, kolik kyslíku se dostane do mozku, srdce a ostatních důležitých orgánů, včetně svalů. Železo přispívá k posilování imunitního systému a také k rozvoji poznávacích funkcí (schopnost koncentrace, učit se, rozvoj řeči, paměti a další). Je součástí enzymů s antioxidačními účinky, podílí se na metabolismu makronutrientů a podobně jako vitaminy skupiny B přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání.

Zeptejte se nás

Neváhejte se našich specialistů zeptat na cokoliv z oblasti výživy a stravování. Rádi vám odpovíme co nejdříve to bude možné. Děkujeme.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky