Co jsou to zdravé stravovací návyky?

Tato vlastnost se vyvíjí v počátečním období života. A jsme to právě my, rodiče, kdo mají ten krásný úkol být našim dětem správným a inspirativním průvodcem.

Co jsou to zdravé stravovací návyky?

První roky života dítěte jsou úžasné dobrodružství plné poznávání nových věcí. Jednou z nich je i úžasný svět jídla. Děti se nerodí s žádným předem daným návodem, který by jim říkal, co jim bude a nebude chutnat.

Jak začít u batolete pěstovat správné stravovací návyky?

Zaměřte se na to, aby jídelníček vašeho batolete byl dostatečně pestrý, a to jak co do chutí, tak i tvarů, barev a vůní. To vše podněcuje zájem dětí o jídlo, a především pak to, které ještě neznají. Podávejte různé druhy ovoce a zeleniny. Je prokázáno, že strava, kterou si dítě osvojí v tomto období, bude vyhledávat i v pozdějším věku. Naopak jednostranná a málo rozmanitá strava může být zdrojem nedostatečného přísunu některých živin. Důležité je také dbát na správné stolování a stravovací návyky. Dítě máme vést ke stravování u stolu, v dětské židličce a nikoli „za pochodu”. Učíme je, že jídlo je společný rituál, na který je vymezen určitý čas. Jako nejlepšího vzoru pro utváření správných stravovacích návyků je vhodné využít společného rodinného oběda nebo večeře.

Co si mám představit pod nezdravými stravovacími návyky u dětí a jaká jsou jejich rizika?

Nedoporučuje se jídla solit, a to kvůli nadměrnému zatěžování ledvin a následnému riziku vysokého krevního tlaku. Stejně tak přislazování potravin představuje „potravinovou past”. Děti si tak zvyknou na chuť sladkého a budou ji v dalším životě vyžadovat. Navíc rafinovaný cukr negativně ovlivňuje vstřebávání vápníku a ostatních minerálních látek a další jeho obětí se stanou dětské zoubky. Pamlsky typu hranolků, chipsů a hamburgerů představují nadměrný příjem soli a energie ve formě nežádoucích nasycených tuků. V důsledku toho vznikají nezdravé potravinové návyky, které již nelze odstranit. Navíc jejich pravidelné a nadměrné pojídání výrazně přispívá k rozvoji obezity. Stejně tak by kojenci a batolata neměli místo vody konzumovat 100% džusy, ani v koncentrované formě, protože svým vysokým obsahem cukrů falešně zasycují a vedou k neprospívání a také jsou zdrojem prázdné energie a mohou vést k dětské obezitě.

miminko

Více rad o tom jak na stravování vašich nejmenších naleznete v našem jídelníčku.

Odkdy by dítě mělo mít zažitý pravidelný pitný režim?

Pitný režim je v jídelníčku dítěte velmi důležitý. Na pravidelný příjem tekutin začínáme dítě učit v období zavádění prvních příkrmů, tj. kolem ukončeného 5. měsíce. Dítě si tak navykne na pravidelnost a nebude pít pouze v okamžiku, kdy má žízeň. To už bývá pozdě. Nejvhodnější je podávat čistou kojeneckou neperlivou vodu, bylinné a zelené čaje, ovocné šťávy a džusy vždy ředěné čistou vodou. Rozhodně se nedoporučují slazené sycené nápoje, aromatizované ovocné čaje a jim podobné nápoje. Vodu dětem podávejte vlažnou nebo při pokojové teplotě. Zejména v horkých letních měsících není vhodné pít studenou vodu, ale raději teplejší.

 

...dětem se nedoporučuje studniční voda, zejména pokud není kontrolovaná. Svým složením nemusí vyhovovat požadavkům na kvalitu vody pro nejmenší, např. z pohledu obsahu některých mikroorganismů nebo dusičnanů.

Jak účinně bojovat proti obezitě od batolete až do 6 let?

Skvělou prevencí proti rozvoji dětské obezity je pestrá strava a dávkování úměrné věku, nejlépe pak 5× denně. Co nejvíce omezte zdroje prázdné energie, tj. především slazené nápoje, fastfood a cukrovinky. Čas od času odměňte dítě za to, že správně jí, ať už drobným dárkem, společnou hrou, výletem apod. Neučte děti, že sladkost je odměna, a ne běžné „zobání“ mezi jídly. Na tom se domluvte i s prarodiči! Dbejte na pitný režim, který se v souvislosti s věkem pohybuje od 1 do 1,5 l denně. Kontrolujte vypitý obsah a vyhýbejte se kolovým a slazeným syceným nápojům  i přislazovaným ovocným džusům. Raději je nahraďte vodou a čajem.

V případě nadváhy dítěte po druhém roce života se o přechodu na polotučné mléko poraďte se svým pediatrem. Upravte stravovací návyky všem členům rodiny a učte dítě kultuře stolování. Zapojte dítě do fyzické aktivity, denně alespoň hodinu. Omezte čas před televizí nebo počítačem na maximálně 1 hodinu denně. Pokud má vaše dítě sklon k obezitě, uberte 10 % z podávané porce a o dalším postupu se poraďte s pediatrem.

Produkty, které se vám budou hodit

BIO křupky hráškové lusky

BIO křupky hráškové lusky

Více o produktu
BIO křupky Party mix

BIO křupky Party mix

Více o produktu