Stolice u kojenců: zácpa a průjem

Stolice u kojenců je tématem, o kterém se mezi maminkami moc nemluví. Můžete však díky ní rozpoznat zažívací problémy, které vaše dítko trápí.

Stolice u kojenců: zácpa a průjem

Zácpa aneb když jde do tuhého

Pokud je vaše dítě bez stolice již několik dní, nemusí to ještě nutně znamenat, že se jedná o zácpu. Průběh stolice je u každého z nás, a tedy i u miminek, zcela individuální. Nicméně pokud tento interval není u vašeho dítěte obvyklý, je potřeba zpozornět.

Při zácpě se stolice ve střevě formuje v tuhou hmotu a současně dochází k odtékání hnědé tekutiny s kousky stolice do pleny. Tento stav si můžete splést s průjmem, opak je ale pravdou, jedná se o těžkou zácpu.
V kojeneckém věku se rovněž často vyvíjí tzv. funkční zácpa, která souvisí s přechodem na zeleninové a masové příkrmy, tedy na tuhou stravu. Děťátko se této změně obvykle přizpůsobuje týden až dva.

Podle stolice nejlépe poznáme, zda zažívací ústrojí miminka dobře funguje. Proto je potřeba sledovat její zabarvení i četnost v závislosti na stravování dítěte.

Jak postupovat, když má moje dítě zácpu?

  • Stolici je potřeba změkčit, abychom co nejvíce usnadnili její vyprazdňování. Pomáhá po
    dávání ovoce a zeleniny a popřípadě šťávy z kompotů.
  • Pokud krmíte kojeneckým mlékem, připravujte během zácpy řidší směs a mléko podávejte tak, aby vaše dítě mělo potřebný denní příjem.
  • Pokud se jedná o zácpu po zavedení příkrmů, zkuste mu do jídla zamíchat odstříkané mléko nebo i jiné kojenecké mléko. Také mu nabídněte o trochu více kojenecké vody k jídlu.

Pokud zácpa u vašeho děťátka přetrvává i poté, co jste vyzkoušeli všechny doporučené přístupy, je nejvyšší čas odebrat se k vašemu ošetřujícímu lékaři.

Průjem: vysoce nebezpečný společník

Průjmy jsou nejčastěji projevem infekčního onemocnění trávicího ústrojí a zejména v kojeneckém věku mohou být velmi nebezpečné, jelikož z těla miminka odvádějí velké množství tekutin i potřebných minerálních látek. Příčinou průjmu může být také alergie na mléko. V tomto případě je dobré co nejdříve vyhledat lékařskou pomoc.

Jak poznám, že má moje dítě průjem?

Průjem u kojence spolehlivě poznáte. Jedná se o řídkou, nejčastěji zelenohnědou vytékající hmotu s příměsí hlenu, která se v rámci jednoho dne často opakuje.

Věděli jste, že…

Mateřské mléko představuje pro kojence dokonale stravitelnou potravu, proto se může stát, že klidně i několik dnů nemusí mít žádnou stolici, aniž by se jednalo o zácpu?

Prevence průjmu

Především co nejvíce dbejte na doplňování tekutin, to jest kojením nebo kojeneckým mlékem a rovněž podávejte kojeneckou vodu a případně neslazený černý čaj. Dávky kojení můžete i snížit a současně se snažte kojit častěji. Dítě sledujte také v noci a pokud dochází k průjmu, doplňujte tekutiny. Dbejte na zvýšenou hygienu a pravidelné mytí rukou, jelikož průjem je infekční a vysoce nakažlivé onemocnění

Pokud i přes všechna opatření průjem u vašeho dítěte přetrvává, obraťte se neprodleně na ošetřujícího lékaře.

Sunar jídelníček

Získejte jídelníček plný užitečných výživových rad, receptů a dobrot.

Děkujeme!

Nyní už se můžete těšit na cenné rady a informace, které vám pomohou s jídelníčkem pro vaše nejmenší.

Chyba

Formulář se z nějakého důvodu nepodařilo zpracovat.

Slovník složení

Bílkoviny

Základní materiál sloužící k výstavbě tkání a buněk našeho těla a k jejich obnově. Důležitou roli hrají rovněž při imunitních reakcích (působí jako protilátky). Dále působí jako enzymy, hormony a další látky důležité pro správné fungování těla. Bílkoviny jsou potřebné pro růst, zachování a regeneraci buněk a tkání v organismu. Zvlášť důležitá je kvalita a množství bílkovin ve stravě. Obsahuje je mléko, mléčné bílkoviny, luštěniny, maso, vejce a ryby.

Hořčík

Významnou roli hraje v rámci svalové kontrakce a pro normální činnost svalů. Chrání nervy, přispívá k normální činnosti nervové soustavy a snížení míry únavy a vyčerpání. Podílí se na procesu dělení buněk a důležitý je pro normální stav kostí a zubů. Doslova nepostradatelný je pro aktivaci a metabolismus enzymů. Je součástí zeleného barviva chlorofylu.

Zdroje: listová zelenina (špenát, mangold), mořské řasy, luštěniny (fazole, hrách, sójové boby), ořechy (mandle, kešu, piniové, vlašské a para ořechy), semena (dýňová, slunečnicová, sezamová), celá zrna (pšeničné otruby, ovesné vločky) a minerální vody s obsahem hořčíku.

Vitamin E

Je souhrnné pojmenování přírodních chemických látek (jinak též tokoferoly). Patří mezi vitaminy rozpustné v tucích. Vitamin E slouží v organismu jako nejdůležitější antioxidant, chrání buněčné membrány před oxidačním stresem a účinky volných radikálů. Údajně také zlepšuje hojení ran a podporuje činnost nervového systému. Bývá zničen během kuchyňské úpravy a při zpracování potravin, včetně zmrazení. V těle se ukládá do zásoby v tukové tkáni.
Zdroje: olejpšeničných klíčků, řepkový olej, máslo, mléko, burské oříšky, sója, salát, maso.

Vláknina

Vláknina jsou složky stravy, které nejsou rozkládány v trávicím systému. Dělí se na vlákninu rozpustnou a nerozpustnou. Vláknina je obsažena v ovoci a zelenině, obilovinách, zejména celozrnných výrobcích, a luštěninách. Hlavní úlohou vlákniny v organismu je její pozitivní vliv na trávení. Přispívá ke zvýšení objemu stolice, k lepšímu pohybu střev a průchodu potravy zažívacím traktem. Přirozeně ji obsahuje ovoce, zelenina, obiloviny, luštěniny.

Zeptejte se nás

Neváhejte se našich specialistů zeptat na cokoliv z oblasti výživy a stravování. Rádi vám odpovíme co nejdříve to bude možné. Děkujeme.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky