Správná výživa v těhotenství aneb čemu se vyhnout

Vše, co v těhotenství jíte a pijete, má přímý dopad na vývoj vašeho nenarozeného dítěte. A stejně tak jako mu můžete svou životosprávou prospívat, můžete mu i uškodit. Čemu se tedy raději vyhnout?

Správná výživa v těhotenství aneb čemu se vyhnout
Věděli jste, že…

V těhotenství nemusíte jíst za dva, ale spíš volbou stravy myslet na druhého. Proto by se měl jídelníček skládat ze zdravých potravin bohatých zejména na kyselinu listovou, vitamín D, vápník, železo a Omega-3 nenasycené mastné kyseliny.
Dodržování pitného režimu během těhotenství je nesmírně důležité. Nejlepší tekutinou je obyčejná voda, která plní funkci přenašeče živin v těle a zároveň pročišťuje.

Kofein

Špatnou zprávou pro všechny milovníky kávy, čaje (kromě bylinkových nebo rooibos čajů), čokolády či energetických nápojů je, že všechny tyto a další produkty, které obsahují kofein mohou být pro váš plod škodlivé. Lékařská doporučení mluví o maximální povolené dávce kofeinu na úrovni 200 mg za den. To jsou zhruba dva šálky.

Alkohol

Tady není potřeba se nijak zvlášť rozepisovat. Alkohol je v těhotenství zkrátka zapovězen, protože může vážně narušit zdravý vývoj vašeho plodu. Je dokázáno, že konzumace alkoholu v prvních třech měsících těhotenství zvyšuje riziko potratu, předčasného porodu nebo také nízké porodní hmotnosti miminka.

Infekční choroby a otrava jídlem
Toxoplazmóza

S tímto parazitárním onemocněním si drtivá většina dospělých a jinak zdravých jedinců hravě poradí. Situace je ovšem dramaticky jiná v případě těhotných žen, zejména pak v prvním a druhém trimestru gravidity. Původcem této nemoci může být kontaminované syrové maso či zelenina a také kočičí výkaly.

Uchráním dítě před rozvojem alergií tím, že budu v těhotenství držet hypoalergenní dietu?
O tom neexistuje žádný přesvědčivý vědecky podložený důkaz. Naopak to může být v některých případech kontraproduktivní. Například když se budete vyhýbat mléku, tak připravíte sebe i svůj plod o důležitý zdroj vápníku. Podobné je to s rybami, zejména pak s těmi druhy, které obsahují nenasycené mastné kyseliny, jež jsou pro zdravý vývoj plodu důležité. V každém případě lze doporučit, abyste se v těhotenství vyhnula potravinám, na které jste vy sama alergická.

Preventivní opatření proti nakažení se toxoplazmózou:

  • Pokud máte doma kočku, přenechte čištění jejich záchodu partnerovi a pokud to není možné, používejte při výměně vždy rukavice. Ty ještě předtím, než je budete sundávat, omyjte vodou. Zahradní pískoviště přikryjte plachtou vždy, když si na něm s dětmi nehrajete.
  • Při práci na zahradě noste rukavice, i půda může být kontaminována, a důkladně si umývejte ruce.
  • Vyhněte se kontaktu s březími ovcemi a čerstvě narozenými jehňaty nebo jinými hospodářskými zvířaty

Listerióza

Jednou z hlavních příčin otravy jídlem je kontaminace bakteriemi listerie, které se vyskytují zejména v syrových potravinách. Týká se to především masa, které je potřeba před konzumací vždy důkladně tepelně zpracovat. Vybírejte jen sýry a mléčné produkty, které jsou vyrobeny z pasterizovaného mléka.
Listerie se vyskytují rovněž v tepelně neupravených mořských plodech, jako např. v ústřicích, humrech, krevetách, krabech, mušlích a škeblích.

Výživová doporučení v těhotenství:

  • Konzumujte jen důkladně tepelně zpracované maso.
  • Vyhýbejte se měkkým a zrajícím sýrům, včetně těch s modrou plísní, jakými jsou např. brie, camembert nebo kozí sýr. Tvrdé sýry jsou obecně bezpečnější.
  • Vyhněte se paštikám, včetně zeleninových.
  • Omezte konzumaci uzenin a uzeného masa, balených a uzených ryb (losos, pstruh, úhoř, makrela).
  • Uzeniny skladujte a spotřebujte do 2 dnů.
  • Vyhýbejte se nepasterizovanému mléku.
  • Dávejte si pozor na nedovařené jídlo.
  • Jídlo pokud možno znovu neohřívejte.
  • Ovoce a zeleninu vždy důkladně omyjte vodou a neskladujte déle než 2 dny.
  • Nekonzumujte nahnilé ovoce a zeleninu.
  • Omezte konzumaci kávy, černého čaje a nápojů s kofeinem.
  • Vyhýbejte se alkoholickým nápojům.

 

Sunar jídelníček

Získejte jídelníček plný užitečných výživových rad, receptů a dobrot.

Děkujeme!

Nyní už se můžete těšit na cenné rady a informace, které vám pomohou s jídelníčkem pro vaše nejmenší.

Chyba

Formulář se z nějakého důvodu nepodařilo zpracovat.

Slovník složení

Prebiotická vláknina

Oligosacharidy jsou rovněž označovány jako prebiotická vláknina. Přispívají k měkčí konzistenci stolice a podporují růst potřebných střevních bakterií - probiotik (Laktobacilů a Bifidobakterií). Galaktooligosacharidy GOS se nacházejí v mateřském mléce, v němž představují třetí nejzastoupenější složku.

Zdroje: mléko a laktóza.

Zeptejte se nás

Neváhejte se našich specialistů zeptat na cokoliv z oblasti výživy a stravování. Rádi vám odpovíme co nejdříve to bude možné. Děkujeme.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky